Info för Mäklare

Vid försäljning skall överlåtelseavtal och ansökan om utträde/medlemskap (samt ev fullmakt) skickas till:

Botema Fastigheter AB
Vretenvägen 13
171 54 Solna
tel 08-32 74 60 (telefontid 9.30-15.00), info@botema.se

Utdrag ur lägenhetsregister beställs från Botema.

Ytterligare svar på frågor angående föreningen, som brukar efterfrågas av mäklare:
- Gulblomman är en äkta förening, föreningen äger tomtmarken (inget arrende)
- Föreningen förvärvade fastigheten år 2004
- Föreningen tillåter för närvarande ej juridiska personer (såsom företag och föreningar) som medlemmar vid förvärv av bostadsrätt.
- Köparen av bostadsrätten förväntas bo permanent i lägenheten (se stadgarna §8).
- Föreningen godkänner delat ägande, där en eller flera inte kommer att bosätta sig i lägenheten (t ex föräldrar som är med och finansierar son/dotters lägenhetsinköp)
- Föreningen tar ut överlåtelse- och pantavgift i samband med överlåtelse av lägenhet
- I månadsavgiften ingår värme, vatten, kabeltv (basutbud) och källarförråd
- Andrahandsuthyrning beviljas av styrelsen dock ej för korttidsuthyrning av typen AirB&B, föreningen tar ut en avgift vid andrahandsuthyrning.
- ComHem är leverantör till Kabel TV i fastigheten.
- OwnIT är leverantör av internet över föreningens eget fibernät, med hastighet 1000/1000 Mbit. Avgift för internet tas ut separat f.n. 219kr/mån
- Fastigheten har fjärrvärme
- Vi har 18 garageplatser, medlemmar går före externa i kön, kostnad 1800 kr/mån.

Fastighetens byggnadsår är 1941 och ombyggnadsår 2004 då följande åtgärdades:
Målning trapphus och entré
- Fasaden och fönster renoverades
- Badrumsstammar, köksstammar och elstigare (elnät mellan våningar) byttes

Övriga genomförda förbättringar och UH arbeten

2022 Renovering övre garage: omläggning ytskikt golv, byte av en tvättmaskin och torkskåpet
2019 Energideklaration genomförd (sker vart 10:e år)
2018 Renovering av fönsterkarmar och bågar. Byte av Undercentral för fjärrvärme. Radonmätning som visade låga värden.
2017 Installation av värmekablar på takrännor o stuprör mot Industrigatan. Intrimning och renovering av ventilation. Byte av belysning i trapphus och entré
2015 Stamspolning. Säkerhetsanordning för snöskottning mm på taket
2014 Takarbeten
2011 Hiss renovering